Suposo, doncs, que tot el que veig és fals i
que mai no ha existit res de tot allò que la memòria, plena de mentides, em
presenta. Així, doncs, no tinc sentits; el cos, la forma, l’extensió, el
moviment i el lloc són quimeres. Què podré considerar, doncs, com a veritable?
Potser, només, que al món no hi ha res de cert. Però com sé jo que no hi ha
alguna altra cosa, a part de les que tot just acabo de considerar incertes, de
la qual ni tan sols es pugui dubtar? No hi haurà potser algun Déu o un altre
poder que em posi aquests pensaments en la ment? No necessàriament, perquè
potser jo mateix sóc capaç de produir-los. Però jo, no sóc almenys alguna cosa?
Però acabo de negar que tingui sentits o un cos. I això no obstant dubto;
perquè, què se’n segueix d’això? Fins a tal punt depenc del cos i dels sentits
que no puc existir sense ells? Però m’he convençut que no hi havia res de res
al món, ni cel, ni terra, ni esperits, ni cossos. I doncs, m’he convençut també
que jo no existeixo? Certament no: si estic convençut d’alguna cosa o si penso
alguna cosa, sens dubte existeixo. Però hi ha un ésser enganyador summament
poderós i astut que ha posat tot el seu enginy a tenir-me constantment
enganyat. No hi ha dubte, doncs, que, si m’enganya, és que existeixo. Que
m’enganyi tant com vulgui, que no podrà mai fer que jo no existeixi mentre
pensi que sóc alguna cosa. De manera que, un cop examinades totes les coses i
amb tota cura, s’ha de concloure que aquesta proposició, «jo sóc, jo
existeixo», ha de ser necessàriament vertadera sempre que la digui o la pensi
mentalment.
René Descartes. Meditacions metafísiques, II
- Expliqueu breument les idees principals del text i com hi apareixen relacionades.
Descartes diu que per començar hem de considerar com a fals allò que ens diuen els sentits. També proposa com a fals i dubta de l’existència de Déu i de la seva existència material.
Llavors arriba un moment on posa en dubte la seva pròpia existència però a partir d’una proposició que és sempre certa, explica que ha d’existir. La proposició diu que si penses o dubtes, sents, somnies, existeixes; si hi ha un Déu maligne que m’enganya, això no canvia el fet de que existeixo.
- Expliqueu breument el significat que tenen en el text els mots següents: a) «extensió» b) «quimeres»
-Extensió: amb “extensió”, Descartes identifica
la res extensa, és a dir, tot allò que ocupa espai.
-Quimeres: coses que alguns creuen que
existeixen però en realitat no són veritat.
- Expliqueu per què René Descartes diu: «[…] hi ha un ésser enganyador summament poderós i astut que ha posat tot el seu enginy a tenir-me constantment enganyat. No hi ha dubte, doncs, que, si m’enganya, és que existeixo.»
Per començar cal explicar la base del
coneixement de Descartes. Ell vol trobar un coneixement cert i per aconseguir
això comença posant en dubte tot allò de que es pot dubtar. Diu que els sentits
a vegades ens enganyen i si ens enganyen una vegada ho poden fer més vegades,
per tant no ens podem refiar dels sentits.
Proposa també, explicant que en els somnis no
distingim la realitat del somni mateix, que potser tot el que coneixem forma
part d’un somni on estem immersos. Per tant, hem de dubtar no només dels
sentits sinó també de la raó que ens mostra la realitat del nostre voltant. Tot
i això, podem estar segurs de les coses més indubtables com ara que tres més
tres són sis?
Descartes també proposa l’existència d’un geni
maligne que ens a dotat d’una falsa raó que ens enganya fins i tot en allò del
que estem més segurs per tant tampoc sabem si allò més clar i distint és
veritat.
Després d’aquest escepticisme, Descartes troba
una veritat que mai pot ser falsa, l’existència d’allò que pensa (si penso,
existeixo). Si sóc capaç de raonar i de dubtar fins i tot de mi mateix, he d’existir.
Encara que hi hagi un geni maligne i la nostra raó ens enganyi, seguirem
existint perquè seguirem pensant. Aquesta és la primera proposició que serà la
base del coneixement de Descartes.
A continuació mostro un video molt entretingut sobre el coneixement de Descartes.
A continuació mostro un video molt entretingut sobre el coneixement de Descartes.
- Compareu la concepció de Descartes sobre quina és la fonamentació del coneixement amb la concepció sobre aquesta mateixa qüestió d’un altre autor/a destacat de la història de la filosofia occidental.
Descartes es pot comparar amb Montaigne.
Descartes comença dubtant de tot, creu que no
ens podem refiar dels sentits i pensa que la raó ens pot enganyar. Fins i tot
posa en dubte la seva pròpia existència, es basa en un escepticisme total.
Montaigne comparteix aquesta idea amb
Descartes. Després d’una gran època científica de descobriment on canvia
radicalment la visió del món i de l’home, Montaigne diu que l’home és inferior
i els sentits l’emganyen. Això sí, al contrari de Descartes, ell pensa que és
impossible assolir el coneixement vertader perquè creu que no existeix. Per
tant posa tot en dubte i adopta una posició de respecte davant totes les idees.
És aquí on Descartes es diferencia de
Montaigne, ja que en comptes d’acceptar que no existeix un coneixement
veritable, Descartes pensa que sí que existeix i fa servir el dubte com a camí
per arribar a trobar-lo.
- Expliqueu si esteu d’acord o en desacord amb l’afirmació següent: «No hi ha cap proposició de la qual puguem tenir una certesa absoluta.»
Estic en desacord amb aquesta afirmació. Per
començar, penso que, a partir de la proposició de Descartes que diu que si
pensem existim, tinc una certesa absoluta sobre la meva pròpia existència.
Tot i això, crec que mai podem estar segurs
sobre allò que ens envolta, sobre allò de que ens informen els sentits i fins i
tot la raó. Tot i que pensi que una cosa és totalment certa, mai en podré estar
segura.
Del que sí puc estar segura, però, és del que
classifica Descartes com naturaleses simples. Aquí jo englobo les matemàtiques,
per exemple. Les proposicions matemàtiques no poden ser falses perquè no tenen
com a base el món exterior sinó que funcionen amb axiomes lògics que no poden
ser mentida.
En conclusió, estic en desacord amb aquesta
afirmació, ja que, tot i que mai podrem estar segurs de tot el que ens envolta,
algunes proposicions són indubtables.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada