Ara acabem la investigació que hem començat en la creença que si provàvem
de veure la justícia en qualsevol cosa més gran que la tingui en si, aleshores
veurem més fàcilment què és en un
individu concret. I aquesta cosa més gran ens semblà que era la ciutat, i
vet aquí que l’hem edificada amb la màxima excel·lència possible, perquè sabem
bé que la justícia es troba en una ciutat bona.
Doncs, el que allà hem vist, traslladem-ho a l’individu. [...]
—Ara bé —vaig fer—, quan d’una cosa en prediquem que és el mateix que una
altra, tant se
val que sigui més gran o més petita, entenem que li és semblant o que li és
dissemblant en allò en
què tal cosa es predica?
—Semblant —va dir ell.
—Doncs l’home just no diferirà en res de la ciutat justa en allò que és la
forma essencial de la
justícia, sinó que li serà igual.
—Igual —va dir ell.
—I tanmateix la ciutat ens sembla certament justa perquè dins d’aquesta hi
havia tres llinatges
de naturaleses que feien cadascuna la seva comesa: i ens semblà temperada,
coratjosa i prudent per
altres determinades condicions i qualitats d’aquests mateixos llinatges.
—És veritat —va dir.
—Doncs, bon amic, considerarem que l’individu que tingui aquests mateixos
elements a la
seva ànima es mereixerà amb raó els mateixos qualificatius que la ciutat
quan aquests elements
tinguin les mateixes condicions que les d’aquella.
—És totalment indiscutible —va dir.
PLATÓ, La república, Llibre IV
1. Expliqueu
breument (entre seixanta i cent paraules) les idees principals del text i com hi
apareixen relacionades.
Per
començar, el text explica que per poder trobar la justícia individual primer
ens hem de fixar en la més gran, la de la comunitat, és a dir, la ciutat i després
aplicar-la a la individual.
D’altra
banda, diu que perquè una ciutat sigui justa, cadascú ha de fer el que li
correspon per naturalesa. Amb això es refereix a les tres classes d’homes on
dominen diferents qualitats, la temprança, el valor i la prudència que els fan
adequats a la tasca que els pertoca per justícia.
Per acabar,
com es diu abans, el principi de ciutat justa s’ha d’aplicar a l’ànima. Per
tant, un individu és just si les diferents parts o elements de la seva ànima es
distribueixen i adeqüen a la seva tasca de la mateixa manera que a la ciutat.
2. Explica el
significat els següents termes:
a)Llinatges: les tres clases socials (governants,
guardians, productors).
b)Temperada: que domina els plaers i els desitjos.
3. Expliqueu el sentit i la justificació, segons Plató, de la frase següent del text: «l’home just no diferirà en res de la ciutat justa en allò que és la forma essencial de la justícia, sinó que li serà igual».
Abans
que res cal explicar què és el que li dona la qualitat de justícia a una
ciutat. Una ciutat és justa quan cadascú
fa allò propi per naturalesa. Dit això, dins una ciutat es troben 3 classes
socials diferents associades a diferents virtuts que els fan adequats per unes
o altres activitats. La prudència és la propietat que més domina en governants
i filòsofs; el valor, a més d’ésser present també en els governants, domina més
dins els guardians; per últim, la temprança domina sobre els productors i és
present a les altres classes socials. Així, quan cadascú fa el que els pertoca
segons la virtut que domina, es tracta d’una ciutat justa.
En
aquest moment es pot comparar la ciutat amb l’individu perquè, com a la ciutat,
l’ànima es divideix en tres parts. La primera part, l’ànima racional està
associada a la prudència i per tant als governants; l’ànima irascible s’associa
al valor i als guardians i l’ànima concupiscible està relacionada amb temprança
i els productors.
Com
diu la frase del text, l’home just no diferirà de la ciutat justa. Per tant, un
individu és just si a la seva ànima hi domina la part racional.
4. Compareu la concepció de Plató
sobre el paper de la raó en el coneixement amb la concepció sobre aquesta
mateixa qüestió d’un altre autor/a destacat de la història de la filosofia occidental.
La
concepció de Plató es pot comparar amb la dels sofistes.
Plató
diu que el coneixement només es pot adquirir a partir de la raó. Al contrari
dels sofistes, Plató creu en un coneixement veritable que existeix en el món de
les idees i que considera que vam oblidar quan la nostra ànima va caure en el
món material. Diu que ens podem apropar i fins i tot accedir a aquest
coneixement a partir de la raó.
D’altra banda, els sofistes eren relativistes i per tant
no creien en un coneixement veritable. En canvi, feien servir la raó dins la
retòrica on raonaven i defensaven el punt de vista que els hi era positiu i no
el que consideraven veritable.
Plató diferenciava entre el món material (sensible) i el
de les idees (material). Ell defensa que podem tenir diferents nivells de
coneixement. El nivel més baix és de la opinió, que es basa plenament en els
sentits per reconèixer la realitat; tot seguit es troba la creença, que també
es basa en els sentits però amb un sentit de raó. En aquest punt segueix el
camí de la raó on es troba la ciència com ara les matemàtiques i per últim el
saber relacionat amb la dialèctica.
Plató fa servir la dialèctica per apropar-se al
coneixement veritable en el món de les idees.
En canvi els sofistes ensenyaven la retòrica i l’oratòria
per defensar els seus arguments, encara que no fossin certs.
5. Expliqueu si esteu d’acord o en
desacord amb l’afirmació següent: «És més
important que una societat garanteixi la seguretat i els béns materials que
calen per a sobreviure a cadascun dels seus membres, que no pas que els
garanteixi la llibertat.» Responeu d’una manera raonada.
Jo
entenc aquesta frase de la següent manera. La total llibertat significa que no
es podrien garantir els bens essencials, ja que no hi hauria l’organització que
permetria garantir aquests drets als seus habitants. Així, Plató pensa que
cadascú ha de complir la seva funció abans que fer allò que un vol per a que
funcioni la ciutat.
En
la meva opinió, aquest d’una certa manera d’acord a l’enunciat però només en un
context econòmic. Penso que dins l’economia no es pot dotar d’una llibertat total perquè
sinó aquesta s’adreçaria a obtenir el màxim de diners possible i això portaria
a diferents problemes: no es tindrien en compte els drets dels treballadors, ni
l’efecte sobre el medi ambient ni es pensaria en els més empobrits, el que
desembocaria en un gran desastre.
D’altra
banda, en tots els altres aspectes penso que la llibertat és essencial. Cadascú
té un valor propi i ha de ser capaç d’escollir el seu propi camí i decisions
sense que ningú el controli. Al contrari de Plató, jo crec que tots hem de
tenir l’oportunitat de controlar la nostra realitat a partir de la democràcia.
Dit això, penso que la
llibertat és compatible amb la garantia de la seguretat i els béns necessaris
de cadascú i que els dos són essencials per aconseguir una societat justa on
tothom pot ser lliure sense perjudicar als del seu voltant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada