Comenta el següent text de Locke.
No hi ha principis innats en la ment. No hi ha
una opinió més comunament acceptada que la que estableix que hi ha certs
principis, tant especulatius com pràctics (es parla tant dels uns com dels
altres), universalment admesos per la humanitat, fet pel qual s’argumenta que
es tracta d’impressions permanents que reben les ànimes dels homes en el primer
moment de la seva existència, i que, d’una forma tan necessària com real,
porten quan arriben al món, tal com passa amb qualsevol facultat inherent a
l’ànima. Aquest argument, extret de l’assentiment universal, té l’inconvenient
següent: que encara que de fet fos cert que hi ha veritats admeses per tota la
humanitat, això no provaria que fossin innates, mentre hi pugui haver una altra
forma de mostrar com han arribat els homes a tenir aquest acord universal en
allò que tots admeten; cosa que em penso que es pot fer. Però el pitjor és que
aquest argument de l’assentiment universal, que s’utilitza per a provar
principis innats, segons el meu parer demostra que no hi ha cap principi
d’aquesta mena: perquè no hi ha cap principi al qual la humanitat assenteixi
d’una manera universal. John Locke. Assaig sobre l’enteniment humà, llibre I,
capítol II
Expliqueu
breument (entre seixanta i cent paraules) les idees principals del text i com
hi apareixen relacionades.
En aquest text Locke vol argumentar per què no
existeixen les idees innates. Comença dient que hi ha coneixements acceptats
universalment i que per això molts pensen que naixem amb aquestes idees.
Llavors ell rebutja aquest argument perquè l’existència de principis
universalment acceptats no demostra que siguin innats. Locke proposa que potser
es pot trobar una altra raó lògica per explicar aquest fet. Per acabar, afegeix
que una altra raó per no creure en les idees innates és que ni tan sols
existeix una idea amb la que absolutament tota la humanitat estigui d’acord.
Si no existeixen aquests principis, i segons
Locke no ho fan, tampoc poden existir les idees innates.
Expliqueu
breument (entre cinc i vint paraules en cada cas) el significat que tenen en el
text les expressions següents: «principis pràctics» i «assentiment universal».
- Principis pràctics: judicis que descriuen la conducta a la que s’ha de sotmetre un ésser racional.
- Assentiment universal: principis acceptats per tota la humanitat.
Expliqueu
el sentit de la frase següent del text i els diferents arguments que Locke
ofereix per a justificar-la: «No hi ha principis innats en la ment». (En la
resposta, us heu de referir als aspectes del pensament de Locke que siguin
pertinents, encara que no apareguin explícitament en el text.)
Amb aquesta frase Locke mostra el seu rebuig
cap a l’innatisme. L’innatisme és l’afirmació de que dins l’ésser humà
existeixen algunes idees des del naixement abans de qualsevol tipus
d’experiència.
Abans de proposar els diferents arguments en
contra d’aquesta idea, Locke explica per què uns la defensen. Diu que és
acceptat per molts que existeixen idees acceptades universalment per tothom.
Per tant, si existeixen aquests universals, és lògic pensar que l’única manera
de que existeixin és que els adquirim abans de néixer, és a dir, que existeixin
les idees innates.
A partir d’aquí Locke aporta diferents arguments
per refutar aquesta idea:
- Falta
d’un acord: Primer diu que realment no hi ha principis
acceptats universalment. Si els principis realment són innats haurien de ser
acceptats per tothom; per tant no existeixen les idees innates.
- Falta
de coneixement: Locke explica que els nens petits, per
exemple, no poden concebre aquests coneixements innats perquè no tenen la
suficient informació per entendre’ls.
- Reconeixement:
a més, si existissin principis innats, tothom seria
conscient que els posseïm. Al contrari, dins la nostra experiència podem veure
que no som conscients d’aquests principis, així que no poden existir.
- L’educació:
si existissin principis innats, aquestes idees en
concret no caldria ensenyar-les a partir de l’educació, perquè s’haurien de
descobrir un cop naixem. La realitat és que tots aquests principis que pensem
que hem adquirit quan naixem són en realitats apresos a partir de l’eduació,
com la concepció de Déu, el món, etc.
- Salt
temporal: si les idees són innates, com és que fins
molt més tard no s’aprenen? Formen una part posterior al desenvolupament del
coneixement, així que no són innates.
- Sobrepoblació:
segons Locke, si les idees són innates hi hauria una
quantitat exagerada d’idees en tota la població com per imaginar que
existeixen.
- Classificació: si existissin principis innats, seria senzill distingir-los dels no innats, el que no és possible, pel que no existeixen.
A partir de tots aquests arguments Locke
defensa la idea de que no existeixen les idees innates.
A continuació mostro un video sobre altres aspectes de la filosofia de John Locke:
Compareu
la concepció de Locke sobre el paper dels sentits en la fonamentació del
coneixement amb la concepció sobre aquesta mateixa qüestió d’un altre autor/a
destacat de la història de la filosofia occidental.
La concepció de Locke sobre el paper dels sentits
en la fonamentació del coneixement es pot comparar amb Descartes, un conegut
filòsof racionalista.
Per començar els dos filòsofs coincideixen en
que els sentits ens ajuden a recopilar informació del nostre entorn. També creuen que tot el que coneixem a partir
de la raó i la nostra ment, és real.
Des d’aquí es pot començar a destacar les
seves diferències. Locke pensa que des que naixem adquirim coneixements
observant el món, a partir de l’experiència. Per això Locke defensa una posició
empirista. Ell diu que els sentits són la primera font del coneixement i que
l’experiència dins la nostra vida a partir dels sentits ens porta cap el
coneixement.
En canvi, Descartes pensa que els sentits ens
enganyen perquè el coneixement que ens aporten no sempre és veritat. Aquest
filòsof creu que les bases d’on extraiem el coneixement no són correctes i per
això vol trobar una bona base. Pensa que es pot dubtar de tot, com ara
l’existència, el món físic i tot el que ens aporten els sentits. Llavors, a
partir de la raó i no dels sentits busca un coneixement que considera cert, és
un autor racionalista.
Expliqueu
si esteu d’acord o en desacord amb l’afirmació següent: «Per a saber si la
filòsofa Judith Butler va néixer abans que la filòsofa Martha Nussbaum em cal
investigar empíricament com és el món; ara bé, per a saber que l’afirmació “Si
una persona va néixer abans que una altra, aleshores la segona va néixer
després que la primera” és veritat, no em cal mirar com és el món. Per tant, hi
ha afirmacions que puc saber que són veritat sense necessitat de cap
experiència, i això vol dir que les he de conèixer de manera innata.» Responeu
d’una manera raonada.
Jo estic en desacord amb aquesta afirmació.
Comparteixo amb Locke la postura que diu que no existeixen les idees innates;
sense cap educació ni visió del món no som capaços de comprendre que si una
persona neix abans que una altra, la segona neix després de la primera. A
partir de l’observació i de l’experiència som capaços d’entendre aquesta
afirmació.
De totes maneres, tot i que no calgués observar directament aquest
fet per entendre’l, si que cal partir de l’experiència interna (la raó). La raó
ens permet conèixer aquesta afirmació sense haver partit de cap idea innata.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada