Estem determinats a suposar que el futur
s’assembla al passat únicament pel costum. Quan veig una bola de billar que es
mou cap a una altra, la meva ment es veu immediatament portada per l’hàbit al
seu efecte habitual, i s’anticipa a la vista concebent el moviment de la segona
bola. No hi ha res en aquests objectes, considerats abstractament i de forma
independent de l’experiència, que em condueixi a treure una conclusió com
aquesta; i fins i tot després d’haver tingut experiència de molts efectes
repetits d’aquesta classe, no hi ha cap argument que em determini a suposar que
l’efecte serà conforme a l’experiència passada. Els poders pels quals actuen
els cossos ens són completament desconeguts. Només percebem les seves qualitats
sensibles: i quina raó tenim per pensar que els mateixos poders estaran sempre
conjuntats amb les mateixes qualitats sensibles?
David HUME. Resum del tractat de la naturalesa
humana
Expliqueu
breument les idees principals del text i com hi apareixen relacionades (entre
40 i 80 paraules).
En aquest text Hume explica que el nostre
coneixement del present es basa en el del passat. A partir de relacions
causa-efecte que observem seguidament, preveiem que quan es torni a donar la
mateixa causa tindrà lloc el mateix efecte. Si observéssim aquest fet per
primera vegada, res ens podria indicar què passaria. Per tant, com podem estar
segurs de que passarà el mateix?
Expliqueu
breument el significat, en el text, de les expressions següents (entre 5 i 15
paraules en cada cas): a) «poders pels quals actuen els cossos» b) «qualitats
sensibles»
- Poders pels quals actuen els cossos: les lleis o forces que fan que els objectes actuïn o responguin d’una manera.
- Qualitats sensibles: característiques que podem observar amb l’experiència d’un objecte. Reacció o resposta de l’objecte causada pels “poders pels quals actuen els cossos”
Per què
diu Hume que «no hi ha cap argument que em determini a suposar que l’efecte
serà conforme a l’experiència passada»? Feu referència als aspectes del
pensament de Hume que siguin pertinents, encara que no apareguin explícitament
en el text.
Hume diu això perquè creu que mai es pot
demostrar que si té lloc una causa ha de tenir lloc una conseqüència o aquesta
serà igual a la que s’hagi donat anteriorment.
Davant aquest fet Hume planteja la idea de la
casualitat entre la causa i l’efecte. Per comprovar si aquesta idea és
correcta, l’analitza i conclou que no és correcta. Per negar aquesta idea, fa
servir el seu criteri de veritat (només són vàlides aquelles idees que són
confirmades per alguna impressió). Hume
diu que els poders pels quals actuen els cossos ens són desconeguts, no percebem
les seves qualitats sensibles. Per tant no podem demostrar que un fet sigui
causat per un altre, és a dir, no podem demostrar una connexió entre un fet A i
un fet B (per exemple, encendre foc i l’aigua bullint). Això ens mostra
l’empirisme de Hume, ja que no percebem les seves qualitats sensibles.
Hume explica per què tothom dona per vàlida la
relació de casualitat. Diu que la ment segueix l’hàbit al seu efecte habitual.
La nostra experiència ens porta a dir que si succeeix A, també succeirà B. En
aquest moment Hume diferencia creença i demostració. Encara que creiem que
sortirà el sol, no ho podem demostrar.
Però Hume diferencia entre les qüestions de
fet i les relacions d’idees. Les primeres són les afirmacions que fem sobre
fets experimentals, on la demostració és a posteriori i gairebé sempre
impossible si parlem del futur (idea de la casualitat). Quan parlem de
relacions d’idees ens referim a raonaments matemàtics o lògics, on sempre és
possible la demostració lògica.
En el següent video s'expliquen diferents aspectes de la filosofia de Hume:
Compareu
la concepció de Hume del coneixement empíric (o coneixement pels sentits) amb
una altra concepció del coneixement empíric que es pugui trobar en la història
del pensament.
La concepció de Locke sobre el paper dels
sentits en la fonamentació del coneixement es pot comparar amb Hume, els dos
són uns dels màxims representants de l’empirisme.
John Locke explica que tots els nostres
coneixements provenen de l’experiència, tant externa (a partir dels sentits)
com interna (a partir de la raó). Rebutjant la teoria de les idees innates,
Locke diu que naixem com un full en blanc que es va escrivint a partir de la
nostra experiència. En comptes de deduir, per exemple, que Déu existeix a
partir d’un sol raonament, explica que a partir de la nostra experiència podem
apreciar conseqüències de la seva existència, com ara l’aire, així demostrant
la seva existència.
Hume també és un filòsof empirista. La seva
filosofia és inspirada per l’empirisme de Locke. Hume vol
reduir els principis racionals a associacions d’idees que l’hàbit reforça. Això
vol dir que les lleis científiques només ho són quan l’experiència confirma que
són certes. Els cosos només són grups de sensacions (fenomenisme).
Per tant, els dos estudien els
fets i les experiències creuen que la font del coneixement és la percepció i
l’experiència (intuició a partir dels sentits). Per defensar l’empirisme els
dos autors neguen les idees innates. Per donar per cert un coneixement,
defensen que s’ha d’observar amb els sentits. Per acabar, pensen que el que
determina que el coneixement sigui fals o cert és la manera en que el construïm.
Creieu
que Hume té raó quan defensa que no es pot demostrar racionalment que el futur
s’ha d’assemblar al passat? Raoneu la resposta.
Jo estic en part desacord i en part d’acord
amb aquesta afirmació. És cert que a vegades no es pot demostrar que el futur
s’ha d’assemblar al passat, en alguns aspectes que no es poden controlar o
comprovar al 100%. Aquí podríem trobar exemples com el llançament un dau, on
potser trobem el mateix resultat per casualitat. A més, pot ser que dos fets
que pensem que estan relacionats, no ho estiguin en realitat. Per tant, no
podem saber si un efecte sorgirà d’una causa si l’enllaç causa-efecte no s’ha
analitzat, demostrat o trobat.
Tot i això, penso que en la majoria de casos
el futur s’assembla al passat. Això s’aplica a les lleis científiques, com
l’aigua que bull a 100º. La majoria de vegades podem establir el per què de
l’enllaç entre la causa i l’efecte i el podem explicar racionalment. En aquests
casos, podem saber que succeirà.
En el següent video de la sèrie "Merlí", el professor de la filosofia explica el coneixement de Hume.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada